1) BEZPEČNÉ PROSTŘEDÍ
Bezpečné prostředí chápeme jako vstřícné pozitivní klima školy i třídy. Důležitými kroky k jeho dosažení jsou u nás ve škole kvalitní poradenské služby školy, pravidelné třídnické hodiny a žákovský parlament.
Poradenský tým školy se podílí na budování příznivého sociálního klimatu školy, připravuje dostatečné podmínky pro inkluzi všech žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytuje pomoc při problémech jednotlivců i třídních kolektivů, prohlubuje a zlepšuje komunikaci mezi školou a rodiči (viz poradenské služby školy)
Třídnické hodiny jsou součástí rozvrhu od 4. ročníku a slouží především ke kohezi kolektivu, interakci mezi třídním učitelem a dětmi a jako spojnice mezi akcemi napříč školou. Zaměřují se na podporu vztahů ve třídě, toleranci, komunikaci, umění řešit problémy, úctu, sebeúctu apod.
Blokové výuky přispívají obdobně jako třídnické hodiny k bezpečnému klimatu školy. Jedná se o čtyř až pětihodinové bloky a jejich zařazení do rámce školního roku si určuje třídní učitel ve spojení s dalším pedagogem sám dle potřeby třídy.
Žákovský parlament představuje nedílnou součást školního dění. Učí děti jak rozvíjet nové schopnosti a dovednosti, jak být zodpovědní a nalézat kompromis. Umožňuje velmi dobrou spolupráci mezi 1. a 2. stupněm, tvoří komunikační most mezi dětmi a zaměstnanci školy (vedení, pedagogové, školní jídelna atd.) Spolupracuje také s KPŠ.
2) KONSTRUKTIVISTICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Konstruktivistická pedagogika – aktivní vzdělávání žáka
- klade důraz na vnitřní motivaci žáka tak, aby se učil naplno a s radostí
- aktivizuje jeho dosavadní znalosti
- předkládá různá zadání, díky nimž si žák utváří vlastní názor a získává potřebné vědomosti
Výuka je založena na těchto principech
- vybavit žáka schopností orientovat se v poznatcích a učit se je správně využívat tak, aby nacházel vlastní užitečná řešení
- není zaměřena primárně na obsah, ale především na proces, který umožňuje žákům vědomosti nabývat
- respektuje přirozené procesy učení, dané potřebou poznávat, komunikovat, vytvářet si vlastní názor a porozumět zadanému úkolu
Pedagogický konstruktivismus se v naší škole promítá do celého vzdělávacího procesu, jeho podstatu rozvíjíme především na základě využívání metod kritického myšlení (RWCT), CLIL, matematiky Hejného a celkovým formativním přístupem, díky němuž je mapován a podporován rozvoj každého žáka.
3) OTEVŘENÉ PARTNERSTVÍ
Otevřené partnerství ve vzdělávání vidíme ve fungování demokratických principů uvnitř i navenek, ve vytváření partnerských vztahů s rodiči a otevření se veřejnosti i institucím, které se podílejí na vzdělávání dětí i dospělých.
Již od roku 2012 pořádáme "Kavárny pro rodiče". První se konala 11.10.2012 a měla téma: Děti ONLINE. Rodiče byli informováni o kyberprostou. Kavárny jsou příležitostí ke vzájemnému setkávání rodičů i učitelů. Snažíme se vybírat témata, která jsou právě aktuální nebo dlouhodobě zajímavá a zveme si zkušené lektory. Se širší veřejností a institucemi spolupracujeme na projektech, které se podílejí na rozvoji naší školy. Více o podaných projektech, projektech realizovaných naší školou a partnerství naší školy v projektech si můžete přečíst na stránce věnované projektům. >>
Spolupracujeme s Mensou ČR.
Nebojíme se soutěžit a rádi sportujeme.
Tyto principy se provázaně objevují v hlavních myšlenkách Otevřené základní školy.
Dlouhodobá koncepce rozvoje školy, která je v souladu s cíli vzdělávání definovanými RVP ZV, je rozpracována do ročních plánů práce školy. Všechna závažná rozhodnutí projednáváme předem na pedagogických a provozních poradách, kde jsou zaměstnanci informováni o nejdůležitějších změnách v zákonech a plánovaných akcích.