Dny otevřených dveří

Okénko předškoláka 

Pro děti, zapsané do 1. tříd, představují Okénka předškoláka možnost nahlédnout do školy ještě před zahájením školní docházky. Budou se konat 3. 6. 2024 na K1 a 4. 6. 2024 na K2  vždy od 15 do 16 hodin. Jsou zaměřena na základní dovednosti a kompetence, jako např. řečové dovednosti, rozvoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, zrakového a sluchového vnímání, předmatematické představy, rozvoj paměti a pozornosti.

Na Okénko předškoláka je možno přihlásit děti od 10. 5. 2024  na e- mailu lukas.valenta@kvetnak.cz.

 

Vize Květňáku

Naši školu a obě její budovy spojuje jasně daná vize, kterou se každý z nás snaží naplňovat dle svých možností a pracovního zařazení ve třech důležitých oblastech.

Za základ považujeme prosociální a bezpečné prostředí, jehož zárukou je respektování pravidel. Škola disponuje velmi kvalitním poradenským týmem. Žáci, rodiče i učitelé se mohou kdykoli obrátit na každého z jeho členů: na výchovnou poradkyni, školní metodičky prevence, školní psychology, speciální pedagožky či sociální pedagožku. Tým pravidelně konzultuje s vedením školy, kterým je zároveň zastřešován.

Důležitou součástí bezpečného prostředí jsou třídnické hodiny. Jsme si vědomi, že jejich účinnost a smysluplnost závisí na osobnosti pedagoga, všichni třídní učitele mají proto k dispozici vedle interní vzdělávací skupiny také dostatečné množství materiálů a podporu vedení školy.

Neméně důležitou roli hraje žákovský parlament, který nejen propojuje školu, žáky, žáky a učitele, žáky a vedení školy, ale zároveň učí odpovědnosti, zpětné vazbě a naše žáky učí, že má smysl pracovat pro druhé a společně dosáhnout nějakého výsledku.

Bezpečné prostředí je velmi důležité pro všechny žáky s různými speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků s odlišným mateřským jazykem. Ve všech těchto případech ho saturují především asistentky pedagoga. Pro dosažení co nejlepšího zapojení žáků se SVP do výuky i chodu školy konzultují při pravidelných interních setkáních své poznatky i potřeby s výchovnou poradkyní.

Vzhledem k tomu, že Květňák naplňuje Standardy Férové školy, neustále usiluje o zlepšení kvality a otevřenosti ve výchovně-vzdělávacím procesu, byl jí touto organizací udělen certifikát.

Ve výuce je pro nás stěžejní tzv. konstruktivistická pedagogika a formativní přístup ke každému žákovi. Úkolem našich učitelů není pouhé předávání vědomostí, dané osnovami, ale snaha vybavit žáky schopností se v těchto poznatcích orientovat, umět s nimi pracovat, a především je správně využívat. V tomto procesu nehraje stěžejní smysl známka, učitel sleduje posun každého žáka a společně s ním stanovuje na základě zpětné vazby další postup jeho cesty za vzděláním. Smyslem je prožitek úspěchu a myšlenka, aby se všichni učili naplno a s radostí.

Na tomto základě dospělo vedení školy k jasnému rozhodnutí využívat alespoň v prvních třech letech školní docházky slovní hodnocení. Nechceme hodnotit pouze znalosti žáků, ale také přístup k výuce a další vlastnosti, jako je samostatnost, kreativita, snaha něčeho docílit. Naším úkolem je především žáka motivovat, povzbudit ho do další práce a naučit ho tolik potřebnému sebehodnocení. A ve slovním hodnocení vidíme tu správnou cestu, jak těchto cílů dosáhnout.

Jsme si dobře vědomi také toho, jak nutná je v současné době velmi dobrá jazyková vybavenost. Proto vedení školy rozhodlo o rozšíření výuky metodou CLIL, kterou začneme vyučovat od školního roku 2022/2023 ve všech třídách 1. ročníku. Ve dvou vyučovacích hodinách týdně bude integrován obsah předmětu a anglického jazyka, přičemž některé z hodin povede rodilý mluvčí. Dojde tím k posílení výuky anglického jazyka, který byl doposud metodou Jolly Phonics vyučován dvě hodiny týdně. Tato metoda je založena na výuce správné výslovnosti 42 zvuků anglického jazyka a jejich následné spojení do slov jak v psaném, tak v mluveném projevu. Při její volbě jsme vycházeli z dlouhodobých zkušeností našich pedagogů.

Tyto všechny představy předpokládají dostatečně erudovaný a pro pedagogický konstruktivismus a formativní hodnocení připravený sbor. Obojí zajišťujeme propracovaným systémem dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. A to jak na poli interním ve vzdělávacích skupinách, tak díky externím odborníkům a supervizní činnosti. Abychom neztráceli kontinuitu s posledními trendy ve výchovně-vzdělávacím procesu a abychom mohli dostatečně sdílet poznatky či se inspirovat, zapojujeme se také do mnoha dlouhodobých projektů a programů. V současné době jsou to např.:

 

Třetí důležitou součástí vize je Otevřené partnerství. Nese s sebou především spolupráci s rodiči. Abychom mohli společně s nimi co nejlépe nastavit vzdělávání jejich dětí a našich žáků, od 1. do 3. ročníku probíhají dvakrát ročně třídní schůzky ve formě tripartit. Toto trojstranné setkání žák – učitel – rodič umožňuje otevřenou, smysluplnou a bezpečnou komunikaci všech zúčastněných a silněji propojuje školu s rodinou.

Díky dlouhodobému vstřícnému jednání školy s rodiči, jsme obdrželi certifikát Rodiče vítáni.

Velmi závazná je pro nás rovněž spolupráce s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy. V roce 2020 jsme se jsme se stali fakultní školou a tím také partnery v procesu přípravy studentů na své budoucí učitelské povolání. 

Dále spolupracujeme s externími organizacemi především na poli primární prevence rizikového chování a dalšími subjekty, rozvíjejícími činnost školy. Všechny tyto aktivity přinášejí posun a tolik potřebný pohled na školu z různých stran.